Εκδήλωση Πανελληνίου Φεστιβάλ Ενταξιακής Κουλτούρας "Κωφοί και Ακούοντες εν δράσει"
Στην Πλατεία του Αρείου Πάγου στην Αθήνα υπό την αιγίδα του ΥΠΠΕΘ και με τη συνεργασία της ΔΔΕ Β Αθήνας και ΚΠΕ Έδεσσας.
Τάξη: Β’ Γυμνασίου
Διδακτικό Αντικείμενο: Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
Διδακτική Ενότητα: Παλαιότερες μορφές ζωής, Ποίημα «Ηλιοβασίλεμα», Κ. Κρυστάλλη
Με αφορμή τη διαθεματική εργασία του βιβλίου, οι μαθητές αφού «ανακάλυψαν» στο κείμενο τις όμορφες εικόνες από τη φύση - τα βουνά, τις πεδιάδες, τη θάλασσα – την ώρα του καλοκαιρινή δειλινού, το γυρισμό των ζευγολατών στα σπίτια τους με το ηλιοβασίλεμα, το μόχθο και την ικανοποίηση, κλήθηκαν να εμπνευστούν από το ποίημα και να αποτυπώσουν εικαστικά τις εικόνες που τους έκαναν εντύπωση.
Διδακτικοί Στόχοι:
Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα, έγινε προσπάθεια:
να ενισχυθεί η ικανότητα των μαθητών στην κατανόηση κειμένου, στην άντληση πληροφοριών, λεπτομερειών, συναισθημάτων.
να οπτικοποιήσουν οι μαθητές με τη φαντασία τους όλες αυτές τις πληροφορίες που δίνει το κείμενο.
να προβάλλουν με τις δημιουργίες τους την κατάκτηση αυτής της πληροφορίας.
να έρθουν σε επαφή με ένα λογοτεχνικό κείμενο που δίνει έμφαση στην περιγραφή.
Με την ολοκλήρωση της δραστηριότητας, οι μαθητές κατανοούν την αισθητική που προσφέρει ένα λογοτεχνικό κείμενο, μέσα από την αλληλεπίδραση και το διάλογο του δημιουργού με τους αναγνώστες του (βίωμα ποιητήà ποίημα à δημιουργίες μαθητών).
Δραστηριότητα:
Από τις «εικόνες» του ποιήματος που αναλύσαμε στην τάξη, οι μαθητές επέλεξαν να αποτυπώσουν με τη ζωγραφική τους, αυτές έχουν αναφορά στους παρακάτω στίχους:
«Πίσω από μακρινές κορφές ο ήλιος βασιλεύει…»
«και τ’ ουρανού τα σύνορα χίλιες βαφές αλλάζουν,
πράσινες κόκκινες ξανθές, ολόχρυσες, γαλάζες…»
«Ανάρια τα κλωνάρια του κουνάει ο γερο-πεύκος…»
«Απ’ όξω, από τα οργώματα, γυρνούνε οι ζευγολάτες,
ηλιοκαμένοι, ξέκοποι, βουβοί, αποκαρωμένοι,
γυρνούνε από τα έργα τους οι λυγερές, γυρνούνε…
με τες πλατιές των τες ποδιές σφογγίζοντας τον ίδρω·
… γλυκόν γλυκό και πρόσχαρον χαιρετισμό ξανοίγουν
Γειά και χαρά στον κόσμο μας, στον όμορφό μας κόσμο!»
Κατόπιν, έδωσαν τίτλο στις δημιουργίες τους.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΒΑΛΕΡΙΑ ΙΑΣΩΝΑΣ
ΙΟΛΗ ΜΙΧΑΛΗΣ
Τάξη: Α’ Γυμνασίου
Διδακτικό Αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα
Διδακτική Ενότητα: Φροντίζω για τη διατροφή και την υγεία μου
Αναφερόμενοι στη σημασία της υγιεινής και μάλιστα, της μεσογειακής διατροφής, οι μαθητές αναζήτησαν χωρισμένοι σε ομάδες, τα οφέλη δύο προϊόντων, κατεξοχήν ελληνικής παραγωγής, του ελαιόλαδου και του πρόβειου γιαουρτιού και τα αποτύπωσαν μέσα από επίθετα και ουσιαστικά που τα χαρακτηρίζουν. Στη συνέχεια, δημιούργησαν δύο αφίσες με φράσεις και προτάσεις που σχημάτισαν, για να αναδείξουν τις ιδιότητες των δύο προϊόντων.
Διδακτικοί Στόχοι:
Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα, έγινε προσπάθεια:
1) να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές σε θέματα υγείας και διατροφής.
2) να διακρίνουν ουσιαστικά από επίθετα και να κατανοήσουν τη λειτουργία των επιθέτων στο λόγο.
3) να ανιχνεύσουν στα κείμενα του βιβλίου και του τετραδίου εργασιών, επίθετα τα οποία αναφέρονται στη διατροφή.
4) να παραγάγουν προφορικό και γραπτό λόγο εμπλουτισμένο με τα επίθετα που συνέλεξαν.
5) να διαχωρίσουν σε τρεις κατηγορίες τα επίθετα που αναζήτησαν, σε σχέση με τα προϊόντα: οφέλη, χαρακτηριστικά, συσκευασία.
6) να σχηματίσουν περιγραφικό λόγο με φράσεις και προτάσεις.
7) να συνεργαστούν ώστε να σχεδιάσουν μία αφίσα που θα προβάλλει και θα διαφημίζει επιτυχώς το προϊόν της ομάδας.
Με την ολοκλήρωση της δραστηριότητας, οι μαθητές κατανοούν τη χρησιμότητα των επιθέτων στον περιγραφικό λόγο και μαθαίνουν βιωματικά να χρησιμοποιούν επίθετα για την προβολή μιας ιδέας, μιας έννοιας, ενός προϊόντος στην καθημερινότητα. Η συνεργασία των μαθητών σε ομάδες λειτούργησε θετικά και αποδόθηκαν στα έργα, το προσωπικό στοιχείο και η δημιουργικότητά τους.
Δραστηριότητα:
Οι μαθητές δημιουργούν δύο αφίσες – διαφημίσεις για δύο κατεξοχήν ελληνικά προϊόντα: το ελαιόλαδο και το πρόβειο γιαούρτι με κολλάζ από φράσεις-μότο, χρώματα και εικόνες.