Τάξη: Β’ Γυμνασίου
Διδακτικό Αντικείμενο: Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
Διδακτική Ενότητα: Παλαιότερες μορφές ζωής, Ποίημα «Ηλιοβασίλεμα», Κ. Κρυστάλλη
Με αφορμή τη διαθεματική εργασία του βιβλίου, οι μαθητές αφού «ανακάλυψαν» στο κείμενο τις όμορφες εικόνες από τη φύση - τα βουνά, τις πεδιάδες, τη θάλασσα – την ώρα του καλοκαιρινή δειλινού, το γυρισμό των ζευγολατών στα σπίτια τους με το ηλιοβασίλεμα, το μόχθο και την ικανοποίηση, κλήθηκαν να εμπνευστούν από το ποίημα και να αποτυπώσουν εικαστικά τις εικόνες που τους έκαναν εντύπωση.
Διδακτικοί Στόχοι:
Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα, έγινε προσπάθεια:
-
να ενισχυθεί η ικανότητα των μαθητών στην κατανόηση κειμένου, στην άντληση πληροφοριών, λεπτομερειών, συναισθημάτων.
-
να οπτικοποιήσουν οι μαθητές με τη φαντασία τους όλες αυτές τις πληροφορίες που δίνει το κείμενο.
-
να προβάλλουν με τις δημιουργίες τους την κατάκτηση αυτής της πληροφορίας.
-
να έρθουν σε επαφή με ένα λογοτεχνικό κείμενο που δίνει έμφαση στην περιγραφή.
Με την ολοκλήρωση της δραστηριότητας, οι μαθητές κατανοούν την αισθητική που προσφέρει ένα λογοτεχνικό κείμενο, μέσα από την αλληλεπίδραση και το διάλογο του δημιουργού με τους αναγνώστες του (βίωμα ποιητήà ποίημα à δημιουργίες μαθητών).
Δραστηριότητα:
Από τις «εικόνες» του ποιήματος που αναλύσαμε στην τάξη, οι μαθητές επέλεξαν να αποτυπώσουν με τη ζωγραφική τους, αυτές έχουν αναφορά στους παρακάτω στίχους:
-
«Πίσω από μακρινές κορφές ο ήλιος βασιλεύει…»
-
«και τ’ ουρανού τα σύνορα χίλιες βαφές αλλάζουν,
-
πράσινες κόκκινες ξανθές, ολόχρυσες, γαλάζες…»
-
«Ανάρια τα κλωνάρια του κουνάει ο γερο-πεύκος…»
-
«Απ’ όξω, από τα οργώματα, γυρνούνε οι ζευγολάτες,
-
ηλιοκαμένοι, ξέκοποι, βουβοί, αποκαρωμένοι,
-
γυρνούνε από τα έργα τους οι λυγερές, γυρνούνε…
-
με τες πλατιές των τες ποδιές σφογγίζοντας τον ίδρω·
-
… γλυκόν γλυκό και πρόσχαρον χαιρετισμό ξανοίγουν
-
Γειά και χαρά στον κόσμο μας, στον όμορφό μας κόσμο!»
Κατόπιν, έδωσαν τίτλο στις δημιουργίες τους.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΒΑΛΕΡΙΑ ΙΑΣΩΝΑΣ
ΙΟΛΗ ΜΙΧΑΛΗΣ